آموزش ارف 

 

متد آموزشی ارف تاکیدی بر این موضوع ندارد که کودک موسیقی کلاسیک و یا نوع خاصی از موسیقی را یاد بگیرد، هدف از کلاس های ارف معنا یافتن موسیقی برای کودک در جهت رشد خلاقیت و اعتماد به نفس او است. و کودک را باید با سرچشمه های فرهنگ بشری آشنا کرد و موسیقی را بخش مهمی از تعلیم و تربیت کودک دانست ؛  در این کلاس فضایی برای کودک فراهم می شود که بتواند با استناد به تجارب و کنش هایی که خاص دوران کودکی است موسیقی را درک کند که از این طریق توانایی های زیادی درعرصه های متفاوت پیش روی کودک باز می شود .  کلاس ارف علاوه بر تعلیم و تربیت، به رشد همه جانبه کودک کمک های شایسته ای می کند و این مسئله نوعی احساس امنیت را در او به وجود می آورد تا در سایه این احساس خودش را کشف کند، اهمیت این شیوه و تربیت موسیقی در کودک این است که کودک آن کاری که در کلاس انجام می دهد را بتواند به راحتی در خارج از کلاس و به شکل مستقل تکرار کند به این معنا که اگر در کلاس یک بازی ریتمیک انجام می دهد بتواند در لحظات دیگر زندگی اش هر زمان که خواست آن حرکات را تکرار کند در واقع با این متد ، موسیقی در او درونی و نهادینه می شود و آموخته های خود را به زندگی شخصی می آورد. در کلاس ارف هم به فرد و هم به گروه اهمیت داده می شود و تمام تکنیک های به کارگرفته شده در این نوع آموزش از فرهنگ بشری نقاط مختلف دنیا نشات می گیرد درست مثل نوع نشستن روی زمین که از فرهنگ شرق مایه گرفته و یا انتخاب سازهای خاصی که متعلق به موسیقی آفریقا و یا اقوامی که در خاوردور زندگی می کنند درواقع یک ساز کاملا ابتدایی است که کودک به راحتی از آن استفاده می کند . موسیقی یک زبان بین المللی است که هریک از ملیت ها زبان موسیقایی ویژه خودشان را دارند و ما هم زبان موسیقی خودمان را داریم پس باید گرامر زبان موسیقی سرزمین خودمان را به کودک آموزش دهیم ضمن اینکه نباید فراموش کرد که کودکی یعنی موزیکال و این دوران بدون موسیقی معنا ندارد چراکه کودک با تقلید از آهنگ و موسیقی زبان آموزی می کند .

 

 خوشبختانه زبان آموزش موسیقی به کودک در فرهنگ ملی وفولک ما وجود دارد به این معنا که ما ترانه های نوازش و یا متل هایی برای زبان آموزی داریم، بازیهای آوازی یا ترانه هایی برای اجتماعی شدن داریم ، ما بازی هایی داریم که اسم و صدای حیوانات را آموزش می دهد و یا بازی هایی داریم که مبحث طبقه بندی را مطرح می کند  مثل بازی “کلاغ پر” که یک بازی ریتمیک و آوازی است و دسته بندی می کند موجوداتی که پر می زنند با آنهایی که پرواز نمی کنند و یا حتی ترانه های مشاغل داریم .

 

 

خصوصیات یک مربی خوب برای کودکان

 

به کار خود عشق داشته باشد و با عشق و احترام با کودکان رفتار کند.

تسلط به موضوع تدریس.

بهبودو خلاقیت در روش تدریس.

کودکان را درک کند و  خود را به جای آنها قرار دهد.

مهربان، صبور ، خوش اخلاق ، امانتدارو انعطاف پذیر باشد.

لباسهایی با  رنگهای شاد و زیبا استفاده کند.

 

زهرا موسوی